PRESENCIA DE L'AULA CIL ELEUTERIO PÉREZ A II CONGRESO INTERNACIONAL DE AUTISMO EN MURCIA

ELS DIES 17,18 I 19 S'HA CELEBRAT EL II CONGRÉS INTERNACIONAL D'AUTISME A MURCIA AMB EL TÍTOL : " INTERVENCIÓN EDUCATIVA EN LOS TRASTORNOS DEL ESPECTRO AUTISTA" I HEM ESTAT ALLÍ !

D'ENTRE LES INTERVENCIONS MÉS DESTACADES LES DE :

  • THEO PETERS: ha insistit en la idea d'entendre l'autisme des de dins, de no oblidar que l'ética ha d'estar al fons de tota bona pràctica en el mateix sentit i com ja ve dient-nos fa temps JAVIER TAMARIT ens recorda que hem de intentar adoptar un rol professional centrat en la persona, els valors i les evidències científiques.
  • HILDE DE CLERCQ professional i mare de 2 persones amb autisme ens recorda la capacitat de les persones amb autisme per captar tot tipus de detalls, més que falta de coherencia central, tenen un pensament molt detallat i pot ser la forma de presentar-los la informació hauria de partir d'ací, primer aprenent a observar com si forem detectius i després aportant tots els detalls necessaris i exemples per ajudar-los a dotar de significat als conceptes. OLGA BOGDASHINA també professional i mare ens conta com vivim en mons paral·lels, una meteixa realitat física i distints mons perceptuals i com a conclusions més destacables per a la intervenció: necessiten que'ls donem més temps per a processar i gestionar la intensitat en que senten tots els estímuls, també oferir-los la informació de forma periférica o utilitzant un únic canal sensitiu per tal que els arribe la informació.
  • La intervenció més polémica ha estat la de JOSEP ARTIGAS neuropediatra i psicòleg amb una original presentació ens mostra com els problemes conductuals i cognitius relacionats amb l'autisme tenen a veure amb l'excés de plasticitat, és a dir que están molt potenciades les connexions neuronals, afirma també que la teoria de la ment no deixa de ser un constructe, una invenció perquè en realitat es tracta d'una adquisició adaptativa, Artigas afirma que les actuals investigacions dirigides per alguns laboratoris per trobar antagonistes de receptors de glutamato tindràn èxit a curt termini i aconseguiran millores en el trastorn. També ens presenta el DSMV; desapareixen diagnóstics com Síndrome de Asperger, TGD... i es configura tot com un continu dintre del TEA ( trastorns de l'espestre autista) desapareixent el llenguatge de la triada quedant el déficit en comunicació social i interacció i el patró restringit de conductes com a principals criteris diagnóstics.
  • MERCEDES BELINCHON insisteix en que les pràctiques bones d'intervenció en llenguatge han d'anar dirigides a ensenyar competències comunicatives i llingüístiques front a ensenyar conductes concretes també ens ha mostrat unes dades que ens han de possar en guardia: un 75% de persones amb autisme sense llenguatge oral no utilitzen SSAAC.
  • MARIE HOWLEY ens ha presentat com es treballa amb la metodologia TEACCH, MONTSE PÀMIAS quins fàrmacs existeixen actualment al mercat que poden paliar algunes dificultats de les persones amb autisme com els problemes de conduta o la comunicació social i GERARDO HERRERA  de l'institut de robótica de la Universitat de València ens ha mostrat com funcionen algunes aplicacions interessants com ara el pictogram room.

Comentaris